تحصيل در آلمان

طراحي سايت حرفه اي در شيراز

تحصيل در آلمان

۱۶۶ بازديد

تحصيل در آلمان

 

آلمان در قاره اروپا واقع شده و پر جمعيت ترين و صنعتي ترين كشور در اين قاره مي باشد. در سال هاي اخير تحصيل در آلمان به دلايل متعددي بسيار مورد توجه ايرانيان متقاضي تحصيل در خارج از كشور قرار گرفته است. از دلايلي كه تحصيل در آلمان محبوبيت فراواني يافته است مي توان به مواردي از جمله كيفيت بسيار بالاي آموزش در آلمان، دانشگاه هاي رايگان، رتبه و امتياز بالاي دانشگاه ها، زير ساخت مدرن و به روز دانشگاهي، اشتغال به كار پس از تحصيل در آلمان و ساير كشورهاي اروپايي، امكان تحصيل در آلمان به زبان انگليسي و آلماني، تحقيقات و پژوهش در سطح جهاني، امكان اخذ اقامت آلمان پس از تحصيل در آلمان و اشتغال در اين كشور، امكان سفر به كشورهاي شنگن بدون نياز به ويزا، زيبايي طبيعي بالاي اين كشور و فرصت بازديد از موزه ها و باغ هاي بسيار زيبا و ... اشاره كرد. در اين مقاله همراه ما باشيد تا جزئيات تحصيل در آلمان را به طور مفصل بررسي نماييم.

 

تحصيل در آلمان

 

شرايط تحصيل در آلمان

اولين شرط براي تحصيل در آلمان داشتن مدرك زبان آلماني يا انگليسي است.براي تحصيل در آلمان به زبان انگليسي نياز به مدرك آيلتس 6.5 و تحصيل در آلمان به زبان آلماني نياز به مدرك زبان آلماني B1 يا B2 با توجه به مقطع تحصيلي مورد نظر داريد. متقاضيان تحصيل در آلمان پس از فارغ التحصيلي شانس بيشتري براي يافتن كار و اخذ اقامت آلمان خواهند داشت.براي تحصيل در مقطع كارشناسي در دانشگاه هاي اين كشور محدوديت سني وجود ندارد اما به دليل سخت گيري سفارت در ارائه ي ويزا نهايتا تا سن 23 سالگي مي توان براي اين مقطع اقدام نمود.براي مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا بهتر است فاصله ي زماني زيادي ميان اخذ كارشناسي و كارشناسي ارشد يا دكترا وجود نداشته باشد.

 

تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي

اگر قصد مهاجرت به آلمان داريد و نگران تحصيل فرزندتان در تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي هستيد، بايد بگوييم كه تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي امر دشواري نيست. فرزندتان براي تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي بايد بتواند به زبان آلماني صحبت كند ورده ي سني 6 سال به بالا مي توانند براي اين مقطع اقدام نمايند كه برخلاف دوره هاي تحصيلي 12 ساله در ايران، طول دوره ي تحصيلي در اين كشور 13 سال مي باشد. اگر فرزندتان به زبان آلماني مسلط نيست بايد در كلاس هاي خصوصي آموزش زبان آلماني چه قبل ازمهاجرت به آلمان و چه بعد از آن شركت نمايد، چرا كه كشور آلمان براي متقاضيان تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي كه زبان آلماني نمي دانند خدمات آموزش زبان آلماني ارائه نمي كند. پس از يادگيري زبان آلماني و اخذ مدرك زبان بي دو ، فرزندتان به راحتي در مدارس محلي براي تحصيل در آلمان در مقطع ابتدايي پذيرفته خواهند شد.اين دوره معمولا 4 تا 6 سال مي باشد.

همچنين براي دانش آموزان زير 18 سال مي بايست پدر يا مادر يا شخصي كه از نظر قانوني حق حضانت كودك را داراست(با ارائه ي گواهي حق حضانت) به همراه او برود و يا فاميل و بستگاني را در اين كشور به عنوان كفيل معرفي نمايند كه در اين صورت مي بايست آدرس محل زندگي دانش آموز و شخص مورد نظر يكي باشد و در واقع كودك مي بايست با آن شخص زندگي كند.

 

تحصيل در آلمان در مقطع دبيرستان

پس از دبستان دوره هاي دبيرستان مي باشند، اگر متقاضيان بين 14 تا 18 سال باشند مي توانند براي تحصيل در مقطع دبيرستان همراه با خانواده به آلمان مهاجرت نموده و دردبيرستان هاي دولتي آلمان تحصيل كنند ولي اگر به تنهايي جهت تحصيل در آلمان در مقطع دبيرستان اقدام نمايد بايد در مدارس شبانه روزي آلمان به تحصيل بپردازد و در خوابگاه اقامت كند.طول اين دوره معمولا 4 سال مي باشد و كيفيت آموزش در مدارس شبانه روزي آلمان نه تنها از مدارس دولتي كمتر نيست بلكه مي توان گفت از نظر امكانات تحصيلي و كيفيت آموزش بالاتر از مدارس دولتي آلمان است. مدارس شبانه روزي آلمان شامل مدارس شبانه روزي بين المللي و محلي است. زبان تحصيل در آلمان در مقطع دبيرستان و در مدارس شبانه روزي بين المللي به زبان انگليسي و در مدارس شبانه روزي محلي به زبان آلماني است.

دبيرستان هاي معتبر آلمان براي تحصيل در مقطع دبيرستان عبارتند از :

- مدرسه بين المللي BBIS برلنبرگ

- مدرسه بين المللي هامبورگ

- مدرسه بين المللي AMADEUS وين، اتريش

- مدرسه بين المللي هايدلبرگ

- مدرسه بين المللي برلين Mitte Phorms

- مدرسه نلسون ماندلا

- مدرسه بين المللي برلنبرگ

- آكادمي سياه جنگل

- مدرسه بين المللي بونس

- مدرسه بين المللي ساكسون مايسن

- مدرسه جورج كانتور اسپانسر

- مدرسه آگنشتاين جيمناسيوم

- مدرسه لنديمه شاندورف

- دبيرستان لئوناردو داوينچي

- موسسات سياسي آموزش و پرورش ملي

- مدرسه شاهزاده روپرت

- مدرسه رابرت بوش، كالج جهاني يونايتد

- مدرسه سنت جورج، كلن

- مدرسه سنت توما ، لايپزيگ

 

زبان تحصيل در مدارس آلمان

زبان تحصيل در مدارس آلمان زبان آلماني ميباشد. در مدارس دولتي براي دانش آموزان غير بومي كلاس زبان برگزار نمي گردد اما مي توان همزمان با كلاس هاي مدرسه براي كودك كلاس زبان را به صورت خصوصي برگزار نمود. كودكان استعداد خوبي در يادگيري زبان دارند و مي توان با مدت زمان شش تا هشت ماه بازده خوبي را از آن ها دريافت نمود و به مدرك زبان B1 ,B2 مد نظر رسيد.در مدارس خصوصي كلاس زبان به صورت فشرده ارايه مي گردد و معمولا اين دانش آموزان را دو سه سال عقب تر از كلاس درسي واقعي خود قرار مي دهند تا زبان را به صورت بنيادي بياموزند.

 

وضعيت تكفل دانش آموزان براي تحصيل در آلمان

جهت تحصيل در آلمان براي دانش آموزان زير 18 سال مي بايست پدر يا مادر يا شخصي كه از نظر قانوني حق حضانت كودك را داراست (با ارائه ي گواهي حق حضانت) به همراه او برود و يا فاميل و بستگاني را در اين كشور به عنوان كفيل معرفي نمايند كه در اين صورت مي بايست آدرس محل زندگي دانش آموز و شخص مورد نظر يكي باشد و در واقع كودك مي بايست با آن شخص زندگي كند.

 

شرايط پذيرش از دانشگاه هاي آلمان براي تحصيل در آلمان

متقاضي تحصيل در آلمان براي اخذ پذيرش از دانشگاه هاي آلمان بايد مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي داشته باشد. همچنين از شرايط ديگر اخذ پذيرش از دانشگاه هاي آلمان قبولي در كنكور سراسري و يا در حال تحصيل بودن در دانشگاه در كشورمبدا است كه مدت آن دو ترم مي باشد. معدل دبيرستان نيز براي موفقيت در اخذ پذيرش از دانشگاه هاي آلمان بسيار حائز اهميت است.ارائه ي مدرك زبان B2 آلماني اجباري مي باشد و در صورت نداشتن مدرك مي بايست ابتدا پذيرش كالج را اخذ نماييد.

 

دانشگاه هاي معتبر آلمان جهت تحصيل در آلمان

آلمان داراي دانشگاه هاي معتبر و ممتازي در سراسر جهان است. نمونه اي از معتبرترين دانشگاه هاي آلمان در زير آورده شده است:

دانشگاه فريه برلين(Freie Universität Berlin)

دانشگاه هومبولت برلين(Humboldt University of Berlin)

دانشگاه فني مونيخ(Technical University of Munich)

دانشگاه لودويگ ماكسيميليان مونيخ(Ludwig Maximilian University of Munich)

دانشگاه هايدلبرگ(Heidelberg University)

دانشگاه بين المللي شيلر(schiller international university)

دانشگاه فرايبورگ(University of Freiburg)

دانشگاه هامبورگ(University of Hamburg)

دانشگاه بون(university of bonn)

دانشگاه كلن(University of Cologne)

 

تحصيل در آلمان با مدرك ديپلم

تحصيل درآلمان با مدرك ديپلم به منظور ورود به دانشگاه هاي آلمان و تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي است. متقاضي به منظور تحصيل در آلمان با مدرك ديپلم و در مقطع كارشناسي همچنين بايد مدرك پيش دانشگاهي، مدرك قبولي در كنكور سراسري و مدرك زبان آلماني حداقل B1 داشته باشد. اگر مدرك ديپلم متقاضي تحصيل در آلمان با مدرك ديپلم مورد تاييد نباشد بايد ابتدا در دوره هاي پيش دانشگاهي به مدت يك سال در كالج هاي آلمان شركت نموده و سپس براي تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي درخواست دهد.

 

تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي

طول دروه تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي 4 سال است و زبان تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي نيز زبان آلماني است؛ پس متقاضي تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي بايد حداقل مدرك B1 زبان آلماني داشته باشد. براي تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي متقاضي بايد مدرك ديپلم دبيرستان و مدرك دوره پيش دانشگاهي نيز ارائه نمايد؛ همچنين بايد كارنامه قبولي در كنكور سراسري در كشور خود را داشته يا اينكه در حال تحصيل در دانشگاهي در كشور خود باشد. با دارا بودن اين شرايط متقاضي براي تحصيل در مقطع كارشناسي پذيرش شده و بايد يك دوره يكساله را در كالج هاي آلمان جهت آمادگي براي ورود به دانشگاه هاي آلمان سپري كند و بعد از آن وارد دانشگاه ها براي تحصيل در مقطع كارشناسي شود.

 

تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد

براي تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد به مدرك كارشناسي نياز است. مدرك كارشناسي دانشگاه هاي سراسري معتبرتر است و شانس قبولي در مقطع كارشناسي ارشد در آلمان را افزايش مي دهد ولي مدرك كارشناسي دانشگاه هاي پيام نور، آزاد، غير انتفاعي، فني حرفه اي و ... شانس كمتري براي پذيرش در مقطع كارشناسي ارشد در آلمان دارند. طول دروه تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد حدودا دو سال است و زبان تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد در برخي رشته هاي تحصيلي هم به زبان آلماني و هم به زبان انگليسي و در برخي ديگر به يكي از اين زبان ها ارائه مي شود.

 

تحصيل در آلمان در مقطع دكترا

شرايط پذيرش و تحصيل در آلمان در مقطع دكترا ممكن است در هر دانشگاه متفاوت باشد به اين دليل كه هر دانشگاه خودش شرايط پذيرش دانشجويان را تعيين مي كند. مهم ترين شرط براي تحصيل در آلمان در مقطع دكترا داشتن مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه هاي معتبر است. داشتن مقاله، تحقيقات و پروژه هاي علمي معتبر و بين المللي براي پذيرش و تحصيل در آلمان در مقطع دكترا بسيار تعيين كننده است. پذيرش براي تحصيل در آلمان در مقطع دكترا با اخذ استاد راهنما امكانپذير است به اين صورت كه متقاضي بايد درخواست  تحصيل در آلمان در مقطع دكترا را براي چند استاد راهنما ارسال كند تا درنهايت مورد تاييد يكي از آنها جهت تحصيل در آلمان در مقطع دكترا قرار بگيرد. طول دوره تحصيل در آلمان در مقطع دكترا تقريبا 3 تا 5 سال است و زبان تحصيل در آلمان در مقطع دكترا بسته به رشته تحصيلي هم به زبان آلماني و هم به زبان انگليسي است.

 

بورسيه تحصيلي آلمان براي تحصيل در آلمان

تحصيل در مقاطع ليسانس و ارشد براي بسياري از دانشگاه ها رايگان بوده و بورسيه تحصيلي آلمان فقط براي مقطع دكترا صادر مي گردد و درواقع هدف بسياري از متقاضيان تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد اخذ بورسيه تحصيلي آلمان در مقطع دكترا مي باشد. از شرايط اخذ بورسيه تحصيلي آلمان معدل بالاي كارشناسي ارشد، ارائه رزومه قوي، ارائه پروپوزال تحقيقاتي، نوشتن طرح براي استاد راهنما و ... است. با اخذ بورسيه تحصيلي آلمان مي توان از تحصيل رايگان در آلمان در مقطع دكترا برخوردار شد.

 

تحصيل در آلمان

 

تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي

زمان پذيرش تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي سالي يك بار و در ماه سپتامبر انجام مي شود. به دو روش مي توان براي تحصيل در آلمان در رشه پزشكي و دندانپزشكي اقدام نمود. روش اول تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي به اين صورت است كه متقاضيان تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي بايد در كنكور سراسري كشور خود قبول شده باشند و مدرك قبولي را ارئه دهند و سپس در آزمون ورودي آلمان شركت نمايند. به اين منظور متقاضي بايد مدرك زبان آلماني B2 داشته باشد؛ چرا كه اين آزمون به زبان آلماني برگزار مي شود. روش دوم تحصيل در آلمان در مقطع پزشكي و دندانپزشكي مناسب افرادي است كه در كنكور سراسري قبول نشده اند. اين متقاضيان تحصيل در آلمان در مقطع پزشكي و دندانپزشكي بايد در كالج در آلمان ثبت نام كرده و دوره اي يكساله يا دو ترمه را بگذارانند و با كسب معدل بالا در كالج به دانشگاه هاي آلمان جهت تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي راه پيدا كنند. هزينه تحصيل در آلمان در كالج يكساله نيز رايگان است.

دانشگاه هاي مورد تاييد وزارت بهداشت جهت تحصيل در آلمان در رشته پزشكي و دندانپزشكي به شرح زير است:

دانشگاه هايدلبرگ

دانشگاه هومبولت زو برلين

دانشگاه مينه سوتا فرانكفورت

دانشگاه پزشكي هانور

دانشگاه بن

دانشگاه مونستر

دانشگاه ابرهارد كريل تايتينگن

دانشگاه آلبرت لودويگز فريبورگ

دانشگاه آزاد برلين

دانشگاه هومبورگ

دانشگاه كلن

دانشگاه فيليپس ماربوگ

دانشگاه دوسلدورف

دانشگاه گوتينگن

دانشگاه اولم

دانشگاه آلبرت زو كيل مسيحي

دانشگاه ينا

دانشگاه سارلندز

دانشگاه روهر بوچوم

دانشگاه گريفسوالد

دانشگاه مونيخ

دانشگاه شريف دانشگاه برلين

دانشگاه رشتك

دانشگاه بيليفلد

دانشگاه گيزن

 

مدارك لازم براي تحصيل در آلمان

مداركي كه براي پذيرش تحصيل در آلمان نياز داريد به شرح زير است:

عكس

پاسپورت

بيمه سلامت

گواهي تمكن مالي

ويزاي تحصيلي

مدرك زبان

گواهي پذيرش از دانشگاه

 

اخذ ويزاي تحصيلي 

براي اخذ ويزاي تحصيلي آلمان بايد نامه پذيرش از يكي از دانشگاه هاي آلمان داشته باشيد. با ارائه مدارك به سفارت آلمان ويزاي تحصيلي صادر شده كه اعتبار آن دو سال است و توسط آن مي توان براي ورود به كشور آلمان و تحصيل در اين كشور اقدام نمود. روند اخذ ويزاي تحصيلي آلمان ممكن است چند ماه طول بكشد. پس از اتمام اعتبار ويزاي تحصيلي دو ساله نيز مي توان نسبت به تمديد آن درخواست داد. پس از ورود به آلمان با ويزاي تحصيلي بايد نسبت به اخذ اجازه اقامت در آلمان اقدام كرد كه به اين منظور سه ماه فرصت است و با ثبت نام متقاضي در دانشگاه پذيرش شده مي تواند اجازه اقامت را اخذ نمايد.

 

شرايط سني تحصيل در آلمان

اگر قصد تحصيل در آلمان را داريد بايد توجه داشته باشيد كه شرايط سني براي هر مقطع تحصيلي جزو شرايط ذكر نمي گردد اما اين محدوديت وجود داشته و سفارت به افرادي كه سن مورد نظر آن بازه ي تحصيلي را ندارند ويزا نخواهد داد.

 

هزينه تحصيل در آلمان

هزينه تحصيل در آلمان در مقاطع و رشته هاي تحصيلي مختلف متفاوت است. هزينه تحصيل در آلمان در مقطع دبيرستان در مدارس شبانه روزي بين 30000 تا 50000 يورو در سال است. هزينه تحصيل در آلمان در دانشگاه هاي دولتي رايگان مي باشد و فقط 2000 يورو در هر ترم براي استفاده از امكانات دانشجويي هزينه دريافت مي شود. هزينه تحصيل در آلمان در دانشگاه هاي خصوصي نيز از 6000 تا 13000 يورو متفاوت است.

 

كار حين تحصيل در آلمان

همزمان با تحصيل در آلمان اجازه كار دانشجويي نيز وجود دارد. اين امر مي تواند كمك بزرگي به تامين هزينه تحصيل درآلمان باشد. متقاضيان تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي اجازه 10 ساعت كار در هفته و متقاضيان تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسي ارشد اجازه 20 ساعت كار در هفته را دارند.كه اين ساعات كاري بسته به مقطع افراد متغير خواهد بود. كار در حين تحصيل در آلمان مي تواند بخشي ازهزينه زندگي در آلمان را كه حدودا ماهيانه 700 تا 800 يورو است،را تامين كند.

 

اقامت پس از تحصيل در آلمان

تحصيل در آلمان به تنهايي موجب اخذ اقامت آلمان نمي شود. متقاضيان تحصيل در آلمان پس از فارغ التحصيلي اجازه دارند سه ماه در اين كشور بمانند و كاري مرتبط با تحصيلات خود بيابند. در اين صورت ابتدا اقامت موقت به فرد اعطا شده و پس از هفت سال زندگي و كار در اين كشور مي توان براي اخذ اقامت دائم آلمان اقدام نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد